Josh Veldhuizen (34) is modeontwerper, vlogger, influencer. Deze maand bestaat haar modemerk JOSH V tien jaar. Een successtory, tot in het verre oosten.

Op haar vijftiende stond ze als model op de catwalk. Bijna 20 jaar later is haar modelijn een begrip. Stoer én vrouwelijk, herkenbare kleuren, duurzaam én betaalbaar. Ze reisde er, als piepjonge ondernemer, zelfs voor naar China waar ze drie keer een half jaar woonde en een office opende. Het ondernemen kreeg ze van huis uit mee. ‘Mijn vader was heel succesvol in de internetbranche en mijn moeder een nuchtere boerendochter. Zelf had ik al jong iets met mode. Eén ding wist ik zeker: ik wilde geen huisvrouw worden. Al vond mijn vader die modekeuze eerst niet zo’n goed idee. Te onzeker. Maar ja, ik ben koppig hè, net als hij.’

Die koppigheid heeft zich inmiddels dik uitbetaald.

‘Ja, JOSH V hangt inmiddels in meer dan 300 winkels. We hebben een trouwe fanbase. Vrouwen die soms, al vanaf het begin, kleding bij ons kopen. Als ik terugkijk op die 10 jaar zie ik een piepjong meisje dat zich, met toen nog jeugdige naïviteit, wilde bewijzen in een wereldje dat best hard is. Ik begon in mijn eentje, stond model voor mijn eigen modelijn. Nu heb ik een compleet team om me heen.’

Daar heb je zelf hard voor aan de weg getimmerd.

‘Social media is superbelangrijk. Inmiddels vlog ik al vijf jaar. We gaven als één van de eerste modemerken een kijkje achter de schermen. Eerst vond ik het gênant, rondlopen met zo’n camera. Maar inmiddels maak ik ook vlogs over mijn privéleven.’

Lees ook: Hoe modebewust is het Amsterdamse college van B en W?

Wat was 10 jaar geleden je doel?

‘Tussen Chanel en ZARA was er maar weinig voor vrouwen die kwalitatief betere producten voor een redelijk betaalbare prijs wilden. Dat gat heb ik met JOSH V kunnen opvullen. Duurzame mode ook. Mode is één van de meest vervuilende industrieën. Daar moet je zelf wat aan doen. Ik reken bijvoorbeeld, in tegenstelling tot veel andere merken, een retourvergoeding als iemand iets terugstuurt. Bij zo’n retour komt veel kijken: extra vervoer, uitstoot, nieuw verpakkingsmateriaal. En er spelen ook andere factoren. De prijzen van winkels als Primark zijn natuurlijk onmogelijk laag. De mensen zouden zich eens vaker moeten afvragen hoe dat zo goedkoop kan. Dan kun je beter iets meer investeren in een duurzaam product.’

Behalve als je weinig te besteden hebt…

‘In dat geval kan ik het ze natuurlijk niet kwalijk nemen.’

Je uitvalsbasis is nog steeds de Zuidas.

‘De Zuidas ademt een beetje de grandeur van New York. Met een fantastische vibe en alles om de hoek. Maar met een meisje van twee is het inmiddels iets minder ideaal geworden. Die heeft wat meer ruimte nodig.’

Check www.joshv.com