Eind dit jaar zou ze met een groots opgezette kerstshow ‘knallen’ in de Ziggo Dome. Maar het coronavirus gooit opnieuw roet in het eten. Ondanks die tegenslag laat Trijntje Oosterhuis het hoofd niet hangen. Haar nieuwe Bacharach-album is een feit, een aanstaande tour met songs van de Amerikaanse meester staat nog altijd op het programma, plus twee kerstconcerten in kleinere opzet. ‘Ik wil blijven knallen.’

Tijdens onze afspraak, begin november in Abcoude, pakken de donkere coronawolken zich al samen. De voorbereidingen voor het kerstconcert in de Ziggo Dome zijn in volle gang. Aflasten zou een financiële aderlating zijn. Er wordt geduimd voor een goede afloop. Tevergeefs, zou twee weken later blijken. ‘Al bijna twee jaar zijn we bezig met van alles te herorganiseren, telkens weer opnieuw het wiel uit te vinden’, zegt Trijntje. Maar ze wil zich niet uit het veld laten slaan. ‘Ik ben best wel een bikkeltje. Voor mij is het glas eerder vol dan leeg.’ The show, voor zover mogelijk, must go on.

Haar nieuwe album – toepasselijk getiteld ‘Everchanging Times – Burt Bacharach Songbook III’ – samen met het Metropole Orkest en dirigent/arrangeur Vince Mendoza, is ondertussen een feit. Alweer het derde eerbetoon aan de legendarische oude meester die haar, speciaal voor het album, twee nog nooit eerder uitgevoerde nummers opstuurde. ‘Via Zoom hielden we contact. Hij volgde alles, is heel toegewijd. Drieënnegentig is hij inmiddels en in ‘the sunset of his life nog altijd actief’. Ja, ze vindt het waanzinnig tot het selecte groepje artiesten te behoren waarvoor Bacharach componeerde. ‘Dat zijn toch grote namen als Dionne Warwick, Whitney Houston, Elvis Costello.’ Twee jaar terug, tijdens het North Sea Jazz Festival traden ze nog samen op: Trijntje en Burt. ‘In de kleedkamer zei hij ineens: ‘Is het niet tijd voor een derde plaat? Ik wist niet wat ik hoorde.’ Maar Bacharach meende het. Hij is gek op de stem van Trijntje of, zoals hij haar naam uitspreekt, Traincha.

Lees ook: Waylon: ‘Met Amsterdam heb ik gewoon niet zo veel’

Ondertussen staat haar theatertour ‘What the world needs now’, vol Bacharach-songs, nog altijd op de agenda. ‘Dat wordt niet zomaar een concert, maar een totaal gebeuren. Met content, grote schermen. We gaan het voor 3.0 neerzetten.’ De pandemie heeft er ingehakt, al is ze nooit bij de pakken neer gaan zitten. ‘Ik gaf, via Zoom, zangworkshops en heb zelfs in de tuin opgetreden terwijl, verderop, mensen in hún eigen tuinen zaten te luisteren. Het fijne is dat ik, als het moet, op een bierkratje met een gitarist of pianist de wereld rond kan.’ Of, zoals ze dat samen met haar vriend Alvin (op akoestische gitaar) deed, vanuit haar huiskamer aan de Amsterdamse Amstel. ‘Via Instagram maakten we tijdens de eerste coronagolf ‘lovestreams’. Mensen konden verzoeknummers aanvragen of opdragen aan anderen. Dat sloeg enorm aan.’ Kleine, intieme, concerten waren het, met de Magere Brug en Carré als decor. ‘Een bijzondere plek om te wonen, al zijn we inmiddels wel verhuisd naar Abcoude. Een heerlijk, rustig, dorp en toch maar tien minuutjes van de stad. Ik hou van Amsterdam, ik ben er opgegroeid en geniet nog altijd van bijzondere plekken als het Vondelpark en haar Openluchttheater waar ik – normaal gesproken – nog elk jaar optreed. Maar ik vind het nu ook heerlijk dat ik niet meer ellenlang rondjes hoef te rijden voordat ik mijn auto kan parkeren.’

Trijntje Oosterhuis treedt 8 december op in het Concertgebouw op (samen met het Jazz Orchestra of the Concertgebouw) met haar show Wonderful Christmastime. Op 21 december is het concert ook te zien in Amare, Den Haag. De tour ‘What the world needs now’ staat op de agenda vanaf januari.

Interview Corrie Verkerk Foto Mettina Jager

Trijntje Oosterhuis