Wat als je een nuchtere buitenstaander met gezond verstand eens laat kijken naar de problemen die zich in Amsterdam afspelen? ’s Lands meest populaire politica, Caroline van der Plas (56), spreekt zich uit over zaken als het Erotisch Centrum, het blowverbod, een autoluwe stad, straatdealers en e-bikes.

Erotisch Centrum
Minder raamprostitutie in het Wallengebied (om de drukte en overlast van bezoekers in de binnenstad tegen te gaan) en als alternatief een Erotisch Centrum openen waar men terecht kan voor (erotisch) vermaak, horeca, cultuur en kunst. Goed idee?

Caroline: ‘Wat ik jammer vind, is dat in Nederland alles geregeld en ‘aangeharkt’ moet worden. Zoals nu weer alles onderbrengen in een Erotisch Centrum. Ik snap de overlast die de Wallenbewoners ondervinden van de vele toeristen, maar dan denk ik: pak dát aan. De Wallen zijn wat mij betreft cultuurhistorisch erfgoed, wat uniek is in de wereld. In Nederland zijn we in staat alles te managen, maar kennelijk zijn wij in Nederland niet in staat de Wallen op een goede manier te managen. Uiteraard moeten sekswerkers een veilige werkplek hebben, maar dat zou wat mij betreft ook op de Wallen moeten kunnen. Ik ben er zeker van dat, als de echte Amsterdammers de handen ineen slaan, dit mogelijk moet zijn. Wegstoppen op een bedrijventerrein lijkt mij niks en ik denk niet dat dit een succes wordt.’

Blowverbod
Om de drukte en overlast in het gebied te verminderen, geldt er sinds kort een ‘blowverbod’ op de Burgwallen Oude-Zijde en omgeving. Ook worden de beperkingen op de verkoop van alcohol verlengd. Wat is jouw mening?

Caroline: ‘In Nederland voeren we altijd beleid op een kleine groep die iets fout doet. We gaan dan generiek beleid maken voor iedereen, waardoor een grote groep de dupe wordt. We moeten beleid maken op basis van vertrouwen en niet op wantrouwen. Het lijkt wel alsof we in Nederland naar een risicoloze maatschappij willen, maar ER IS GEEN risicoloze maatschappij. Amsterdam heeft met de Wallen juist een geconcentreerd gebied, wat overzichtelijk zou moeten zijn om te handhaven daar waar het daadwerkelijk mis gaat. Het blowen zal zich waarschijnlijk gaan verplaatsen naar andere gebieden. En dan? Daar ook weer allerlei maatregelen optuigen? Ook hier vind ik: handhaaf daar waar het misgaat en tref niet altijd generieke maatregelen. Vroeger was Amsterdam de stad waar alles kon. Nu wordt het: Amsterdam, de stad waar niks meer kan. We komen op een punt dat je op de biblebelt in Nederland meer mag dan in Amsterdam.’

Autoluwe stad
Amsterdam knipt steeds meer wegen af om het autogebruik te ontmoedigen en meer ruimte te maken voor groen, voetgangers en fietsers. De auto moet in Amsterdam vrijwel overal binnen de Ring plaatsmaken voor het openbaar vervoer, dit terwijl er bezuinigd wordt op het OV. Wat nu?

Caroline: ‘Als mensen op een goede en betaalbare manier van buiten het centrum het centrum in kunnen, dan zou je daar voor een bepaalde groep (dagjesmensen) naar kunnen kijken. Maar men vergeet dat veel mensen de auto gewoon nodig hebben in de stad. Wat te denken van al die bedrijven die spullen moeten leveren, of op een andere manier zakelijk in het centrum moeten zijn? Hoe gaan ze dat doen? Autorijders betekent ook economische bedrijvigheid, parkeergelden. Op het platteland snappen ze dat, daar is in veel dorpen parkeren vrij. Dat trekt dagjesmensen en toeristen en die besteden geld in een dorp waardoor er een levendig centrum kan blijven bestaan. Ik begrijp wel dat je een binnenstad als Amsterdam niet tjokvol auto’s wil hebben, dat wil geen enkele stad. Maar als dit ertoe leidt dat bedrijven Amsterdam gaan mijden, dan span je het paard achter de wagen. En inderdaad: als het OV duurder wordt en er minder bussen, trams en treinen gaan rijden, dan heb je helemaal niks aan zo’n maatregel.’

Tekst gaat verder onder de foto

Smerige stad
Amsterdam kent een aantal grote uitdagingen voor 2023. Een daarvan is het weer schoon krijgen van onze stad. Helaas is afvalinzameling een van de kerntaken waar de Stopera maar weinig oog voor lijkt te hebben en geen extra middelen voor uittrekt. Ondanks de 400.000 meldingen is een schone stad blijkbaar geen prioriteit…

Caroline: ‘De Rijksoverheid zal gemeenten meer middelen en mogelijkheden moeten geven om een stad schoon te houden. Personeelstekorten en allerlei regelgeving maken het voor gemeenten moeilijk om genoeg mensen aan het werk te krijgen voor de reiniging. Daarom wil BBB meer waardering (ook financieel) voor dit nobele werk. Pas als vuilophalers gaan staken, merken mensen hoe belangrijk dit werk is. Van de inwoners en toeristen zelf mag ook wat worden verwacht. Als ik soms zie wat mensen allemaal van zich afgooien, dan word ik daar droevig van. Mensen zijn te gemakkelijk in alles van zich afwerpen. Stop dingen in je tas, neem het mee naar huis (of hotel) en gooi het daar weg. Tot slot: de gemeente zou de afvalboetes moeten verhogen.’

Straatdealers
Op de Wallen, maar ook op het Rembrandt- en Leidseplein, zijn honderden straatdealers actief. Zij zeggen cocaïne te verkopen, maar meestal verkopen ze nepdrugs. Dat doen ze vooral aan onwetende, vaak buitenlandse toeristen. Wat zegt Halsema? ‘De verkoop van cocaïne zou niet langer strafbaar moeten zijn. Laten we de feiten onder ogen zien: de ‘war on drugs’  werkt niet.’ Ben jij het daarmee eens?

Caroline: ‘BBB is niet voor het vrijgeven van cocaïnehandel. Wij hebben nu ook geen oorlogsplan tegen drugscriminaliteit. BBB is een eenpersoonsfractie en kan niet op alle onderwerpen complete plannen maken. Dat klinkt misschien als gemakkelijk, maar we zullen als BBB toch echt moeten groeien om ook hier de juiste en zorgvuldige standpunten over te formuleren. BBB is wel voor het legaliseren van softdrugs omdat wij denken dat als dit overheids-gereguleerd wordt je een deel van de ondermijnende criminaliteit kan weghalen. Ook kun je als overheid de wietteelt reguleren en ervoor zorgen dat er kwaliteit op de markt komt. Het vrijgeven van cocaïnehandel gaat mij echter een stap te ver, omdat je hier spreekt over een harddrug.’

E-bikes
De opkomst van elektrische voertuigen, zoals e-fietsen, cargobikes, fatbikes en elektrische steps, vraagt om nieuwe afspraken en regels. Wat moeten we nou toch met die VanMoof yuppenfietsen, die zó hard gaan dat je dagelijks van je sokken wordt gereden?

Caroline: ‘De e-bike en andere van dit soort voertuigen is een nieuw fenomeen, zoals ook ooit de brommer of de scooter in het straatbeeld verscheen. Voor het gebruik en de verkeersveiligheid moeten gewoon goede regels komen, zoals bij elk voertuig het geval is. Het van de sokken rijden van mensen is niet zozeer het probleem van de e-bikes en dergelijke, maar het probleem van een verhufterende samenleving. Mensen denken tegenwoordig alles maar te mogen en te mogen doen en denken vaak alleen aan henzelf. Dát moet structureel veranderen en dat begint bij de opvoeding. Kinderen worden opgevoed met weinig sociale controle en als prinsen en prinsessen die door sommige ouders (zeker niet allemaal!) geen enkele strobreed in de weg wordt gelegd. We moeten terug naar een samenleving waar mensen elkaar weer kunnen aanspreken op elkaars gedrag, zonder dat je meteen bang moet zijn voor een grote mond (of erger). Onderwijs speelt daar ook een rol in.’

Tekst gaat verder onder de foto

Ajax-Feyenoord
De kans dat er weer uitsupporters welkom zijn bij toekomstige Klassiekers is er bepaald niet groter op geworden. Dat zei burgemeester Halsema naar aanleiding van het aansteker-incident tijdens de bekerwedstrijd Feyenoord-Ajax. Het projectiel werd vanaf de tribune richting het veld gegooid en raakte het hoofd van Ajacied Davy Klaassen, die daardoor een bloedende wond opliep. Al jarenlang is er geëmmer over ‘De Klassieker’. Hoe sta jij hierin?

Caroline: ‘Ach, ik vind het wel zijn charme hebben om een beetje strijd te hebben tussen voetbalclubs, of steden van voetbalclubs. In Deventer hebben we dat altijd met wedstrijden tegen PEC Zwolle of De Graafschap. Het geeft wel iets extra’s aan zo’n wedstrijd. Maar ook hier geldt: laten we het een beetje in proporties houden en elkaar niet (spreekwoordelijk) de hersens inslaan om een voetbalpot. Maar een beetje spanning en sensatie mag wel. Zonder wrijving, geen glans.’

Huizenmarkt
Veel Amsterdammers trekken weg uit de stad: niet alleen door het gebrek aan betaalbare huizen, maar ook omdat ze niet tevreden zijn over hun buurt. Alleen expats weten de weg naar de stad nog te vinden.Door de stijgende prijzen van koopwoningen kunnen veel mensen geen huis in de stad kopen, maar omdat ze te veel verdienen voor sociale huur en de vrije sector ook steeds duurder wordt, is het ook lastig om een huurwoning te vinden. Amsterdam is ondertussen een yuppenstad geworden. Denk jij dat Amsterdam ooit weer bewoond zal worden door geboren en getogen Amsterdammers, of blijft het een internationale stad met heel veel yuppen en expats (die de huren wél kunnen betalen)?

Caroline: ‘Ik denk dat de tijd van het ‘echte Amsterdam’ niet meer terugkomt. De meeste échte Amsterdammers wonen in de buitenwijken van het centrum, of zijn verhuisd naar Purmerend, Almere of Lelystad. Ik vind dat jammer, want Amsterdam was vroeger echt gezellig en Amsterdammers waren strijders, Pietje Bells en mensen met veel humor en dus relativeringsvermogen. Echter, ik denk dat het tij niet zomaar te keren is. De geboren en getogen Amsterdammers zijn straks de kinderen van de yuppen en de expats. Je ziet die verandering al een tijd met alle waanzinnige maatregelen die Amsterdam aan het nemen is (zie ook verbod voor autoverkeer in het centrum) en dat kan gebeuren omdat de mensen met meer geld in de portemonnee, vaak stemmen op linkse en ‘groene’ partijen.’

TikTok-rijen
Een nieuw fenomeen: de dagelijkse rijen, onder meer in de beroemde 9 Straatjes, zijn lang niet voor alle ondernemers goed nieuws. Zij zitten niet te wachten op de drommen toeristen die voor friet of chocoladekoeken naar een winkelgebied komen en de stoep blokkeren. Wat denk jij: waait dit fenomeen wel weer over, of moeten er maatregelen komen?

Caroline: ‘Dit vind ik een lastige, want voor alles is iets te zeggen. De toeristen brengen ook geld in het laatje. Wat is het alternatief? Maar aan de andere kant: dit probleem lost zichzelf straks op als er geen autoverkeer meer mag komen in het centrum van Amsterdam. Toeristen zullen dan veel moeilijker het centrum in kunnen komen en zullen gaan kiezen voor andere steden, die wel goed bereikbaar zijn met bus, taxi, of auto. Amsterdam zal op die manier leeglopen. Wellicht komen de ‘echte Amsterdammers’ dan toch weer terug…?’

Interview Martijn van Stuyvenberg Foto’s BBB/A3Impressies

Caroline van der Plas Caroline van der Plas Caroline van der Plas Caroline van der Plas Caroline van der Plas Caroline van der Plas Caroline van der Plas