Daniël ‘Dadara’ Rozenberg (52) is een heleboel: (levens)kunstenaar, performer en film/theatermaker. De stad, ook in coronatijd, inspireert hem. De leegte is er om op te vullen.

Ineens stond hij daar. Op een prille lentedag, bij het stoepje voor mijn deur. De jaren dat we elkaar niet meer hadden gezien smolten weg in het voorzichtige zonnetje. Niks leek veranderd, alleen de tijd. Maar die is, volgens Dadara’s filosofie, ‘always now’. Ook in het nú van Corona, waarin de stilte roept om ingekleurd te worden. In een verlaten peeskamer bijvoorbeeld, waar hij samen met modeontwerper Bas Kosters bankbiljetten beschilderde en tot kunst verhief. ‘Het énige Wallenraam waar iets te zien was.’ De uitgestorven poptempels Paradiso en de Melkweg werden door hem en Def P omgetoverd in ‘live painting’ studios. En op het Museumplein verscheen vorig jaar ‘stiekem’ een nieuwe sculptuur: ‘The Artist is Not Present’. Een lege tafel en stoelen. Zoals jaren eerder, voor het Rijksmuseum, ineens zijn Greyman opdook, het enorme ‘Statue of No Liberty’ van een kleurloos wezen met aktentas én fakkel.

Nee, met dat recente, huiselijke, corona-tafereeltje waren de alziende boa’s niet blij. Het kunstmeubilair werd afgevoerd. Een actie die tot reactie leidde: een nieuw beeld – met de boa’s als ‘verhuizers’. ‘Na een paar maanden besliste de gemeente dat ik een beetje stout was geweest, maar dat het wel degelijk om kunst ging.’ Uiteindelijk kocht het Amsterdam Museum het verboden werk. ‘Alleen de boete van 400 euro bleef. Maar dat was het allemaal waard.’ Liever stout dan grijs.
Met zijn fantasierijke flyers, posters en platenhoezen verrijkte hij in het verleden de Amsterdamse dance scene. En zijn ‘performances’ en installaties waren en zijn nog steeds spraakmakend. De roze tank (Love, Peace and Terror), een zwembad vol ‘bankbiljetten’, teveel om op te noemen.

Corona inspireerde Dadara ook tot het levende kunstwerk ‘Social Distance’, op het dak van de A’DAM Toren. Samen met Iris Kauffman poseerde hij er, poedelnaakt en op afstand, omringd door twee cirkels van duizend lege flessen. En gelukkig: geen boa te bekennen!