Al jarenlang roept Prof. dr. Erik Scherder dat je je hersenen moet blijven uitdagen om ze gezond en vitaal te houden. Niet alleen door korte, fysieke pauzes te nemen, maar ook door – met regelmaat – totaal iets anders te ondernemen. Of door iets te doen wat je altijd al hebt willen doen. Veel leeftijdgenoten schieten dan meteen in een soort van merkwaardige kramp en roepen paniekerig: ‘ja maar ik ga op mijn vijftigste toch niet meer op salsales?’ En zo blijven de meeste mensen jarenlang hangen in hun vertrouwde Netflix-omgeving waarin zij zich zo comfortabel voelen.

Even terug in de tijd, naar 16 juli 1994 in Los Angeles. In de aanloop naar de finale van het WK voetbal traden de tenoren Luciano Pavarotti, José Carreras en Plácido Domingo op in het Dodger Stadium en dat concert werd legendarisch. Met name van Pavarotti’s uitvoering van O Sole Mio viel de hele wereld stil. De magie van klassieke zang werd voelbaar, zelfs voor mensen die nog nooit naar opera hadden geluisterd. Om nog maar te zwijgen over hoe ‘The Three Tenors’ nummers als Nessun Dorma, Cielito Lindo en La Donna è Mobile vertolkten. Ook ik zat er met grote ogen naar te kijken en ademloos naar te luisteren.

Lees ook: Mopperkont

Sinds enkele maanden heeft de 50-jarige hoofdredacteur van Mokum Magazine er, naast de tennissport, een nieuwe hobby bij. Mede dankzij Erik Scherder heb ik de stoute stembanden aangetrokken. In contratenor Sergio Monsalve Cervantes vond ik een fantastische zangleraar, bij wie ik elke dinsdagmiddag mijn zangskills probeer te verbeteren. Wekelijks leert deze enthousiaste Colombiaanse Conservatoriumstudent mij hoe ik mijn stem en lichaam optimaal kan gebruiken om mooie en zuivere klanken te produceren. Sinds kort leer ik zelfs noten lezen. Ik gun iedereen met muzikale ambities, van jong tot oud, een zangdocent als Sergio. Twijfel niet langer en neem contact met hem op via e-mail: sergiomonsalvecervantes@gmail.com. Of ik nog meer noten op mijn zang heb? Wie weet! Zijn er nog tenoren die de ambitie hebben om samen met mij O Sole Mio in het Concertgebouw te zingen?

Martijn van Stuyvenberg
Hoofdredacteur Mokum Magazine