In deze rubriek belichten we bekende Amsterdamse familiebedrijven. Deze maand: Frans Louman (77) en zijn dochter Judith (42) en schoonzoon Michael (38) van Slagerij Louman.

Wat zijn jullie grootste overeenkomsten?

Frans: ‘We gaan voor kwaliteit. De slagerij moet je zien als een opgemaakt bed. Dat moet je iedere dag opschudden, door zo min mogelijk fouten te maken en consequent te werken.’
Michael: ‘Ik sluit mij hierbij aan. En iets wat goed is, moet je niet veranderen.’

Maken jullie weleens gehakt van elkaar?

Michael: ‘Nee, dat nooit. Soms ben je het niet eens met elkaar, maar een dag later ben je een discussie alweer vergeten.’
Frans: ‘Iets wat niet botst maar wat mij wel opvalt, is dat men tegenwoordig wat meer ontspanning voor zichzelf en het gezin zoekt. Terwijl in mijn tijd werken een plicht en een heilig moeten was. Vroeger was het: kop houden en gaan.’

Hoe zijn Judith en Michael in het bedrijf terecht gekomen?

Judith: ‘Op 13-jarige leeftijd hielp ik oudere klanten die niet meer zelfstandig naar de winkel konden. Zo ben ik steeds wat meer gaan doen en nu ga ik over de administratie.’
Frans: ‘Michael at vaak mee bij ons thuis. Toen ik hem vroeg of hij eens mee wilde lopen in de slagerij, zei hij meteen dat het hem een erg mooi vak leek en dat hij het wel eens wilde proberen. Het slagersvak is eigenlijk mannenwerk, want het is fysiek heel zwaar. Dus het was heel fijn dat Michael erbij kwam.’
Michael: ‘Ik kom uit een horecafamilie. In plaats van in het café van mijn familie te gaan werken, wilde ik iets nieuws proberen. Inmiddels zie ik mezelf hier wel de rest van mijn leven werken.’

Het is de bedoeling dat jullie de zaak overnemen. Wat gaat de nieuwe generatie anders doen?

Judith: ‘Michael en ik hebben al het een en ander gemoderniseerd. De webshop is daar een mooi voorbeeld van.’
Michael: ‘Écht grote veranderingen zijn niet nodig. Er zit een fijne structuur in het bedrijf en de winkel staat er goed voor.’

Meer weten over Slagerij Louman? Check www.louman-jordaan.nl

Productie Boris van Leeuwen