Hoe doorstaat de Ziggo Dome de coronacrisis? Commercieel directeur Danny Damman (56) vertelt.

Neem ons even mee naar de maand maart op het moment dat er een intelligente lockdown werd ingesteld. Wat dacht u toen?

‘Mijn hart stond stil. We hadden 3 uitverkochte concerten van Holland Zingt Hazes achter de rug en er stonden nog 2 shows gepland. Direct na de persconferentie hebben we al onze werknemers bij elkaar geroepen om hen te informeren over de omstandigheden. Daarnaast moesten er zo’n 20 tot 30 concerten verplaatst worden. Dat aantal is ondertussen opgelopen naar 80.’

Was er meteen een pasklare oplossing?

‘Nee, ik had in eerste instantie geen flauw idee welke kant het op ging. Voor de hele wereld was deze pandemie een nieuw fenomeen.’

Wat waren de allereerste maatregelen die u nam?

‘Uiteraard eerst alle personeel naar huis sturen en huurders informeren.  Gezondheid boven alles. Daarnaast was het belangrijk om ons merk in leven te houden door diverse acties. De mannen van DI-RECT openden bijvoorbeeld de allerlaatste uitzending van het tv-programma All You Need Is Love vanaf het dak van de Ziggo Dome. Ook hebben wij een Ziggo Dome-concertweekend op tv georganiseerd. Dat hield in dat we een heel weekend lang de mooiste Ziggo Dome-concerten uitzonden op Ziggo kanaal 13 onder de noemer Samen Thuis.’

Lees ook: Hoe gaat het nu met Paradiso? ‘We hebben afscheid moeten nemen van 60 trouwe werknemers’

Welk beslissing deed het meest zeer?

‘We moesten reorganiseren en dat betekende dat we afscheid moesten nemen van een aantal vaste collega’s. Dat deed zeer en dat blijft zeer doen. De enige aanwijsbare oorzaak hiervan was het ongrijpbare coronavirus. Dat was frustrerend. Het voelde alsof alles uit onze handen glipte waar wij zelf niks aan konden doen.’

 Hoe zorgt u dat, naarmate de tijd vordert, u gemotiveerd blijft?

Hoe langer het allemaal duurt, des te lastiger om gemotiveerd te blijven maar dat lukt ons aardig. Op elke maatregel anticiperen wij en we pakken de draad zo snel mogelijk weer op. Het doet pijn hoor, als je volledige omzet wegvalt. Maar in een hoek zitten als een muis kan iedereen. Brullen als een leeuw in een kooi die eruit wil kan níet iedereen. Toch streven wij hiernaar. Zo ziet onze najaarsprogrammering er weer goed uit met concerten van o.a. Danny Vera en Duncan Laurence.’

Hoe ziet u de toekomst?

‘Ik zie de toekomst eigenlijk maar op één manier en dat is: terug naar het oude normaal, zonder afstand van elkaar te hoeven houden. Ik ben een rasoptimist en ik houd mij vast aan de prognose dat we in 2021 weer volop kunnen draaien. De vraag hoe ik de toekomst zie, wordt mij steeds vaker gesteld. Meestal zeg ik dan: had ik maar een glazen bol, dat zou misschien wat rust geven. Laten we hopen dat het allemaal zo snel mogelijk – liefst aan het einde van dit jaar zelfs – over is.’

www.ziggodome.nl

Productie Chanell Watson