RUMAGTV-presentator en entertainer René Watzema (29) is uitgegroeid tot een sociale ster. Hoog.tijd.om.kennis.te.maken.met.deze.leuke.man.

Hoe relaxed is het als je opgroeit in Zandvoort?

‘Zandvoort is een fantastisch dorp dat altijd al een hippe, coole en ongoing badplaats is geweest. Als kind woonde ik een paar straten verwijderd van het strand en met name ’s zomers was het daar natuurlijk een walhalla. Zandvoorters staan bekend als gezellige mensen die wel van een feestje houden. ’s Winters is het wat rustiger in het dorp, maar ook dat heeft zo zijn charme. Zelf was ik een druk baasje dat al op jonge leeftijd graag op de voorgrond trad. Mijn moeder moest af en toe best streng zijn om me bij de les te houden. Het heeft waarschijnlijk niemand verbaasd dat ik nu presentator ben.’

Toch heb je eerst een marketingstudie gevolgd…

‘Ik was niet het type dat naar de toneelschool wilde, maar een showmannetje ben ik altijd wel een beetje gebleven. Gekkigheid uithalen en mensen nadoen: daar ga ik heel lekker op. Nadat ik een duel in het tv-programma Playback Je Gek! won, is het balletje de andere kant op gerold. Een paar jaar geleden was de Dubsmash-app heel populair. Via Dubsmash maak je een video van jezelf terwijl je een bekende quote zegt of een liedje zingt. Ik was op dat moment barman bij Brasserie van Dam en Nicolette (van Dam, red.) heeft uiteindelijk een compilatiefilmpje van mij op haar social media gedeeld en toen is het vrij snel gegaan.’

Lees ook: Sensi Lowe interviewt Dennis Schouten: ‘Tinder is top’

Hoe ben je bij RUMAG terechtgekomen?

‘Na Playback Je Gek! en een optreden in RTL Late Night kreeg ik ontzettend veel leuke reacties. In eerste instantie koos ik voor een fulltime baan als salesmanager bij Muchachomalo, vooral omdat ik niet zo goed wist hoe ik het moest oppakken. Totdat een vriendin van me, die bij RUMAG werkte, mij aandroeg als presentator voor de videocontent van RUMAG.’

Wat is jouw rol in de RUMAG-video’s?

‘Je ziet mij zowel in edgy straatinterviews als challenges waarin ik het scherpe randje opzoek. Ook is het mogelijk voor bedrijven om mij in te zetten voor branded content die vanuit RUMAG wordt bedacht en geproduceerd. We werken nu bijvoorbeeld samen met Easytoys, een online bedrijf dat hun seksspeeltjes graag bij jongeren onder de aandacht wil brengen. Ik ben de straat opgegaan om te vragen welke toys jongeren in hun nachtkastje hebben liggen. Zo’n filmpje bereikt vervolgens miljoenen mensen.’

Wat is jouw levensmotto?

(lachend) ’Ik.ben.eerlijk.gezegd.een.beetje.klaar.met.al.die.levensmotto’s.en.dan.vooral.met.het.hoe.het.moet.boekje. Punt.’

Interview Martijn van Stuyvenberg Foto RUMAG