Uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) blijkt dat Nederlandse jongeren slechter slapen door schermgebruik in de avond. Maar kan je ook beter slapen door het gebruik van je telefoon? Wij testten vier apps die je helpen om beter te slapen en fijner wakker te worden.

Sleepo

Deze app speelt geluiden af waardoor je rustig in slaap valt. Er is een ruime keuze aan rustgevende geluiden waaronder het geluid van regen, vogels en kikkers. Je zou deze geluiden ook met elkaar kunnen mixen en tegelijk af laten spelen. Er staan ook geluiden tussen waarvan we ons afvragen hoe je hiermee tot rust kan komen, waaronder het geluid van auto’s, vliegtuigen, een wasmachine en zelfs een toetsenbord.

 

Sleep as Android

Deze app maakt je plezierig wakker en analyseert je nachtrust. Dit gebeurt doormiddel van een sonar die je bewegingen en ademhaling meet. Ook krijg je een dagelijks een melding dat het tijd is om naar bed te gaan, speelt slaapliedjes af en detecteert en stopt snurken doormiddel van vibratie.

 

Sleep Time

De app Sleep Time laat je precies zien wanneer het de beste tijd is om wakker te worden. Als je om 23.00 uur gaat slapen dan krijg je zes opties om de wekker te zetten. Wil je 1 slaapcyclus slapen dan gaat je wekker om 01:25. Wil je 6 cyclussen slapen dan gaat je wekker om 08:55. Andersom werkt het ook: als je om 07:00 wakker wilt worden dan krijg je zes opties te zien wanneer je het best kan slapen om zo goed mogelijk wakker te worden.

 

Blauwlichtfilter

Uit onderzoek van het RIVM bleek dat kinderen die een filter gebruikte voor het blauwe licht op hun telefoon beter sliepen. Met deze app kun je het blauwe licht filteren en zelfs kiezen tussen verschillende standen als kaarslicht, dageraad en gloeilamp. Een hele simpele, maar zeer waardevolle app.

Tekst Vincent Popken Foto Freepik