De maandelijkse column van de Hoofdredacteur nr. 12.17

Als hoofdredacteur ben ik soms net een marktkoopman. Vrijwel dagelijks ontmoet ik mensen die maar één doel hebben: zo min mogelijk betalen voor maximale exposure in Mokum Magazine. Nog altijd ben ik totaal ongeschikt voor dat beknibbelspelletje. Ik ben er wel iets handiger in geworden, maar veiligheidshalve hangt er een lijstje op de redactie met de namen en rugnummers van de meest hardnekkige vrekken en pingelaars van Amsterdam. ‘Niet opnemen’, staat er met een smiley naast. Het verbaast me dat uitgerekend bij grotere bedrijven de allergrootste gierigaards werken. ‘Ik lul wel effe wat van de prijs af’, sprak een directrice van een heel bekende onderneming nota bene in mijn bijzijn tegen haar collega. Vervolgens dook de gewiekste zakenvrouw onder de radar.

Onder het genot van een drankje mocht ik onlangs ook een ‘absolute primeur’ met mijn lezerspubliek delen, aldus een dame die zich PR-director noemde. ‘Want naast alle commerciële info is jullie magazine natuurlijk ook gebaat bij pure redactionele content.’ Ik legde haar uit dat als ik op alle free-publicity verzoeken in zou gaan, ik volgende maand mijn eerste franchisevestiging van Dunkin’ Donuts kan openen. Vond ze geen leuke grap.

Ook word ik elke dag uitgenodigd om – in ruil voor aandacht in Mokum Magazine – gratis te komen dineren in een pas geopend restaurant. Geloof me, ik zou over een maand 200 kilo kunnen wegen. ‘En als jullie nou eens een leuke Facebookpost voor ons inplannen, dan mag de hele redactie naar ons evenement komen. Deal?’ No deal.

Ook incarnaties van gierigheid: we mochten een diner voor twee verloten (zónder voor- of nagerecht en zónder sterke drank), we kregen 1 boxershort (met een weeffoutje) om weg te geven voor een winactie en een bekende boekenwinkel informeerde of het mogelijk was om een lijstje met hun boeken top 10 in ons blad te plaatsen. Eenmaal op afspraak trilde de gekleurde leesbril op de neusvleugels van de paniekige boekenverkoper. ‘Ja, maar ik wil hier niet voor betalen!’ Deze week informeerde iemand of het een optie was om zijn eerste advertentie kosteloos te plaatsen. Op basis van de respons zou hij dan een beslissing maken om eventueel vaker te adverteren…

‘Gierigheid is de wortel van alle kwaad’ is een bekende uitdrukking. Om die reden wens ik je namens de gehele familie van Gekke Henkie én de redactie van Mokum Magazine alvast een vrijgevige kerst en een gul-lukkig 2018!

 

Martijn van Stuyvenberg

Hoofdredacteur Mokum Magazine

 

Check de video’s van Martijn via het YouTube-kanaal van Mokum Magazine. https://www.youtube.com/user/Mokummagazine